Půjčení auta na dovolené v zahraničí může být praktické řešení, jak poznat místa mimo hlavní turistické trasy. Stále se ale spotřebitelům děje, že jim po návratu z domů autopůjčovna nevrátí údajné zálohy nebo jim strhne peníze za údajné, ale nikde neoznačené poškození karoserie. Příklady z praxe ukazují, že připravenost a důslednost při převzetí i vracení vozidla mohou hrát klíčovou roli.
Český spotřebitel po návratu z dovolené v Itálii dostal zprávu, že po vrácení vozu bylo zjištěno poškození, které při předání nebylo evidováno. Spotřebitel v reakci na to doložil pět fotografií ve vysokém rozlišení pořízených v den převzetí přímo na parkovišti autopůjčovny – včetně metadat dokládajících přesný čas a místo. Šlo o stejné škrábance, které byly přičteny jemu na vrub. Argumentoval také tím, že důkazní břemeno nese pronajímatel, který ho ale neunesl. V době vrácení vozu navíc Čech obdržel potvrzení, že částka k doplacení je nula. Přesto mu byla z kreditní karty zablokována částka přes 10 000 Kč. Vzhledem k tomu, že autopůjčovna na jeho námitky vůbec nereagovala a poslala fakturu na danou částku. V tuto chvíli věc řeší se svou bankou, případně může využít služeb Evropského spotřebitelského centra.
Další případ se týkal spotřebitelky, která si vozidlo rezervovala přes zprostředkovatelský web. Na letišti očekávala běžné převzetí s blokací zálohy pro případné potíže, a to ve výši 1100 EUR, jak bylo avizováno předem. Zaměstnankyně autopůjčovny jí však bez vysvětlení předložila smlouvu na dodatečné služby v hodnotě 294 EUR, kterou spotřebitelka pod časovým tlakem u přepážky zaplatila. Poté, co si uvědomila, že byla uvedena v omyl a že zaplatila jinou službu a nikoli zálohu, jí byla předložena jiná smlouva na jiné vozidlo s doplatkem 891 EUR – s tím, že obě částky budou po vrácení vozu vráceny. To se nestalo. Refundováno bylo pouze 267 EUR, bez uvedení důvodu. Půjčovna na opakované výzvy nereagovala nebo se odvolávala na údajné „služby navíc“, které blíže nespecifikovala. Díky zásahu partnerského centra ve Španělsku byla nakonec částka uznána jako neoprávněná a v plné výši vrácena.
Proto doporučení zní: při převzetí i vrácení vyfoťte vozidlo ze všech stran, včetně detailů, vnitřku a stavů paliva nebo baterie. Uchovejte si fotky s metadaty (čas, místo).
- Než něco podepíšete či zaplatíte, tak pokud nerozumíte podmínkám, zeptejte se, co přesně platíte.
- Vybírejte zavedené půjčovny a vyhýbejte se nátlaku.
- Uložte si kontakty a pořizujte kopie dokumentů, včetně protokolů o převzetí a předání vozidla.
Důvěřuj, ale prověřuj. Spěchej pomalu.
Obě tato přísloví platí pro situace přímo v provozovnách autopůjčoven. Ať zaměstnanec jde s vámi podívat se na stav převzetí vozu a nedává jen klíčky v kanceláři s tím, že si auto vyzvednete na parkovišti. A ani pod časovým tlakem by se měl člověk na minutku zastavit a promyslet, zda bylo sjednáno, co po mně chtějí zaplatit.
Text vyšel v časopisu dTest 07/2025.