Evropské spotřebitelské centrum

Krádež identity sítě ESC

Evropské spotřebitelské centrum Česko varuje spotřebitele před podvodnými zprávami, které se v poslední době šíří e-mailem i přes komunikační aplikace. Jejich autoři se vydávají za pracovníky sítě Evropských spotřebitelských center (ECC-Net) nebo konkrétní národní centra, včetně toho českého. Zneužívají přitom důvěryhodně znějící jména, falešné tituly, loga (letos k 20 letům existence sítě) i odkazy na skutečné evropské instituce.

Texty zpráv bývají napsané poměrně přesvědčivě. Například spotřebitel, který se obrátil na naše centrum s žádostí o ověření pravosti jedné takové výzvy, obdržel e-mail od údajného „Alexe Pereiry, hlavního instruktora sítě ECC-Net“. Odesílatel tvrdil, že v rámci mezinárodního auditu byly prověřovány starší finanční transakce a že se jedna z nich týká právě adresáta. Ten měl vyplnit osobní údaje v rámci tzv. KYC formuláře a vše zaslat zpět – ideálně přes WhatsApp. Údajně šlo o šanci získat zpět peníze z podezřelé digitální transakce.

Jiná údajná instruktorka se v úvodu e-mailu představuje jako Darina Sestinova. Nicméně v rádoby oficiálním podpisu má hned dva překlepy – ve jménu „Darina Sestionva“ a v anglickém názvu své údajné pozice „Cheif regulator“ (anglicky je správně „chief“). Netřeba uvádět, že ani tato osoba ani tato pracovní pozice v síti ESC neexistují.

Takové zprávy jsou jednoznačně podvodné. Evropská spotřebitelská centra nikdy samovolně nekontaktují spotřebitele s informacemi o finančních náhradách, a už vůbec ne kvůli nevyžádané kontrole kryptoměnových účtů. Neposíláme výzvy k zasílání osobních údajů, nevybíráme žádné poplatky, nekomunikujeme přes WhatsApp ani jiné neoficiální kanály. A už vůbec neoslovujeme spotřebitele kvůli „auditu blockchainu“.

K podobným podvodům dochází i v jiných zemích – falešné e-maily zaznamenala centra v Německu, Belgii nebo na Maltě. Podvodníci používají označení jako „Evropské centrum pro práva spotřebitelů“, odkazují se na spolupráci s Evropskou centrální bankou nebo Interpolem a snaží se vytvořit dojem naléhavé situace, kterou je nutné rychle řešit. Právě nátlak a důraz na rychlou odpověď jsou jedním z varovných signálů.

Kdo podobnou zprávu obdrží, neměl by na ni odpovídat, klikat na odkazy ani vyplňovat jakékoli údaje. V případě nejistoty lze obrátit se na ESC Česko na odkazu uvedením pod tímto článkem.

Základní pravidlo zní: oficiální komunikace sítě ECC-Net probíhá nikoli přes whatsup, ale z e-mailových adres s doménami @coi.gov.cz a @ec.europa.eu, resp. ze systému pro řešení sporů zřízeného Evropskou komisí. Služby sítě ESC jsou bezplatné a založené na poradenství a mimosoudní pomoci – ne na výběru plateb.

Opatrnost je v dnešní době nejúčinnější ochranou před tím, aby někdo nezneužil naše jméno a vaši důvěru za účelem podvodně z vás vylákat peníze.

 

Text vyšel v časopisu dTest 08/2025.