Při hledání levných spojů si někteří lidé neuvědomují, že jejich práva při zrušení, zpoždění nebo změně času letů se liší podle toho, kdo letenky prodal. Především v případech, kdy je cesta složena z více úseků s mezipřistáními a jedna aerolinka nemusí odpovídat za navazující lety jiného dopravce.
Jde-li o cestu s přestupem zakoupenou od jednoho dopravce na celou délku plánované trasy, nese dopravce plnou odpovědnost za návaznost letů, a i zavazadla se odbaví jen jednou a putují s cestujícím až do cílové destinace. Někteří zprostředkovatelé nákupu letenek ale kombinují pro jednu cestu několik nejlevnějších letů s tím, že se v rámci jedné rezervace odehrávají přestupy nejen mezi letadly, ale i mezi různými aerolinkami.
V takovém případě má každý jednotlivý úsek cesty svůj vlastní rezervační kód dopravce (PNR), protože každý úsek je samostatný let. A pokud například člověk nestihne přestup kvůli zpoždění prvního letu, druhý dopravce ho nemusí zdarma přesměrovat na pozdější let. Riziko návaznosti ale nenese prodejce letenky, ale cestující, který si takovou kombinaci letů zakoupil.
U „jedné“ letenky bývá pro celou trasu jedno PNR a u „poskládané“ cesty je čísel PNR více, protože ve skutečnosti jde o více samostatných smluv přepravy. To má dopad na změny, rušení i odpovědnost za přestupy.
Na Evropské spotřebitelské centrum se nedávno obrátil český cestující, který provedl u zprostředkovatele jednu objednávku, která obsahovala let Praha–Nice s dopravcem A, návrat z Nice do Prahy s dopravcem B. Dopravce B posunul návratný let o den dříve – tuto změnu zákazník přijal. Následně změnil čas odletu z Česka i dopravce A, ale s tímto přesunem zákazník nesouhlasil a u prodejce letenek, tedy zprostředkovatele, požádal o zrušení celé objednávky. Jenže prodejce zrušil pouze let dopravce A a zpáteční let ponechal v platnosti s odůvodněním, že jde o dvě rozdílné letenky (každá s vlastním PNR). Spotřebitel se odkazuje na to, že oba lety měly jedno číslo rezervace a že přeprodejce si je vědom provázanosti obou letů v rámci jednoho nákupu. Nicméně případ ukazuje, že „jedna objednávka“ nemusí znamenat jednu rezervaci na celou cestu a že postupy při změnách se liší podle každého úseku.
U nákupu přes zprostředkovatele lze navíc počítat s tím, že si v případě zrušení letu ze strany dopravce ponechá servisní poplatek za zprostředkování nákupu letenky, a to i když dopravce vrátil celou zaplacenou částku.
Připomeňme, že pokud dopravce významně změní čas odletu nebo let zruší, může si cestující vybrat mezi vrácením peněz a přesměrováním na jiný let při nejbližší možné příležitosti za srovnatelných podmínek. Pokud si zvolí pokračování cesty, vzniká mu právo na občerstvení či ubytování po dobu nezbytně nutnou.
Tento článek byl publikován v časopisu dTest 10/2025.
