Evropské spotřebitelské centrum

Jak získat zpět peníze za nedoručené vánoční dárky

(Praha, 31. prosinec 2024) Svátky jsou pryč, ale ne pro všechny – někteří spotřebitelé se potýkají s následky nedoručení objednaných a zaplacených dárků. Když prodejce nereaguje nebo odmítá vrátit peníze, že lze získat částku zpět i bez souhlasu podnikatele, upozorňuje Evropské spotřebitelské centrum Česko. A to pokud platba proběhla online kartou nebo přes jiné internetové platební nástroje.

„Pokud lidé platili přes internet kartou a nemohou se domoci peněz, mohou se ideálně telefonicky spojit se svojí bankou a informovat se kam mají zaslat jaké dokumenty. Běžně půjde o potvrzení objednávky a komunikaci s prodejcem. Banka následně zahájí proces chargebacku, což je nástroj využitelný hlavně v případech nedoručení zboží a nevrácení peněz po odstoupení od smlouvy,“ vysvětluje Ondřej Tichota, ředitel Evropského spotřebitelského centra Česko (ESC).

Příkladem z praxe je český spotřebitel, který zaplatil téměř 7 000 Kč za dva páry obuvi na podvodném e-shopu napodobujícím oficiální stránky značky Ecco (www.eccoutlet.cz). Po zjištění, že zboží pravděpodobně nedorazí, se obrátil na ESC, které mu ale nemohlo pomoci, protože šlo o podvod. Ale poradilo mu požádat u své banky o chargeback a on získal své peníze zpět. Navíc web eccoutlet.cz byl následně zařazen na seznam rizikových e-shopů vedený Českou obchodní inspekcí, při které ESC v Česku působí.

Kromě chargebacku mohou spotřebitelé využít také ochranu nabízenou různými online platebními systémy. „Platformy poskytují ochranu kupujících pomocí svých oddělení pro řešení sporů. Pokud zboží nedorazí nebo neodpovídá popisu, mohou spotřebitelé podat stížnost přímo přes platební systém a požádat o vrácení peněz,“ dodává Tichota.

ESC Česko doporučuje každopádně kontaktovat prodejce a uchovat si komunikaci. S žádostí o vrácení peněz je vhodné neotálet. Banka má pak dva měsíce na vyřízení žádosti, a není povinna chargeback provést ze zákona, ale mnohdy to dělá dobrovolně.

Pokud chargeback u banky není možný, ve sporech s podnikateli z jiných zemí Evropské unie může pomoci unijní síť Evropských spotřebitelských center – bezplatně mimosoudní cestou. Spory s českými prodejci pomáhají řešit subjekty mimosoudního řešení sporů ADR.

Více informací o právech spotřebitelů při online nákupech a možnostech reklamace naleznete na webu Evropského spotřebitelského centra Česko: www.evropskyspotrebitel.cz.