Evropské spotřebitelské centrum

ESC úspěšně vyřeší dvě třetiny sporů

Spotřebitelům se loni dostalo účinné mimosoudní pomoci od Evropského spotřebitelského centra v 61,7 % z více než tisícovky sporů s podnikateli z jiných zemí Evropské unie. V dalších více než 1500 případů poskytovali informace o právech spotřebitelů na jednotném trhu a rady, jak postupovat v nastalých přeshraničních sporech.

Zhruba čtvrtina případů se týká letecké dopravy, především v oblasti náhrad za zrušené a zpožděné lety. Dále jde o problémy v oblasti nákupu výrobků přes internet a dalších služeb v oblasti cestovního ruchu, jako jsou ubytovací služby pořízené přes zprostředkující platformy nebo napřímo, potíže se zájezdy či vypůjčením vozů v jiných zemích Evropy.

České centrum pomohlo úspěšně vyřešit například následující případy:

Náhrada 1200 eur za 12hodinové zpoždění

Dva čeští cestující cestou z dovolené nestihli přípoj ve Vídni, a to vinou 12hodinového zpoždění. S dopravcem se podařilo vyjednat nejen 600 eur na osobu coby náhradu škody, ale proplacení nákladů na cestu vlakem, které původně rovněž odmítal.

Neúspěšné odstoupení od smlouvy

Slovinský prodejce oblečení české spotřebitelce telefonicky sdělil, jak postupovat při vrácení zboží po odstoupení od smlouvy. Peníze ale nevrátil. Až výzva partnerského centra ve Slovinsku přiměla prodejce peníze vrátit. Zadržoval je několik měsíců.

Pomíchané položky při vracení zboží

Spotřebitel vrátil jiné zboží, než kterého se týkalo jeho odstoupení od smlouvy. Nizozemský prodejce proto nemohl odstoupení a obdržené zboží spárovat, a tak nevracel peníze. Díky práci sítě ESC na vyjasnění této záležitosti se věc podařilo zajistit, že zhruba 3500 Kč se Čechovi vrátilo na účet.

Náhrada 600 EUR za poškození kočárku

Česká cestující zaplatila za ochranné obalení dětského kočárku přímo na letišti v zahraničí, kde bylo označeno jako „křehké“. Při příletu ve Vídni se kočárek zpozdil a po doručení k ní domů následující den nebylo na první pohled patrné žádné poškození. Po rozbalení se ale ukázalo, že košík kočárku je rozlomený napůl. Kočárek byl jako nový zakoupen těsně před odletem ze zahraničí. Po komunikaci dopravce uznal svou chybu a slíbil, že za zničený kočárek uhradí 600 €, ale dlouhé měsíce se tak nedělo – až do zásahu sítě ESC.

Spolupráce v síti 29 Evropských spotřebitelských center z různých zemí Evropy (kromě členských států EU jsou kanceláře v Norsku a na Islandu) probíhá na denní bázi. Jednotlivé spory se řeší ve speciálním online systému. Jednacím jazykem sítě ESC je angličtina. Zvyšování efektivity přeshraniční spolupráce umožňují vzájemné studijní návštěvy mezi centry, setkání s úředníky Evropské komise, Dny spolupráce či účast na konferencích o vývoji spotřebitelského práva.

ESC se věnuje také osvětě, a to nejen prostřednictvím mediálních výstupů a distribucí e-mailových novinek, ale také v rámci přednáškové činnosti, loni například v Olomouci a Vrchlabí.

Tento text vyšel v časopisu dTest 05/2024.