Evropské spotřebitelské centrum

Jak na proud nevyžádaných balíčků z Polska

Polská společnost Stander Sp. z o.o. se v posledních letech dostala do hledáčku spotřebitelských organizací kvůli svým obchodním postupům, které mnohdy vedou k poškození zákazníků, především seniorů. Evropské spotřebitelské centrum (ESC) eviduje stovky případů zasílání nevyžádaných zásilek a požadavků na uhrazení stovek až tisíců korun či neochoty vrátit peníze za vrácené zboží.

Mezi nejčastější problémy patří nevyžádané zásilky. Spotřebitelé si často stěžují, že obdrželi balíček, aniž si cokoli objednali. Zásilka bývá zaslána na dobírku, a protože se zákazníci obávají problémů, raději ji zaplatí a pak požadují peníze zpět. Jenže po zaslání peněz na polskou adresu společnosti se refundace nedočkají. Místo toho společnosti posílá další a další zboží a požaduje další platby. Na to ovšem někteří lidé už odmítají přistoupit.

Společnost většinou oslovuje spotřebitele telefonicky a přesvědčuje je, že si mohou produkt vyzkoušet zdarma nebo za minimální poplatek. Někteří zákazníci tvrdí, že nic neodsouhlasili, přesto jim byl balíček doručen. Jiní souhlas po telefonu vyjádří. Pokud zboží zaplatí a pokusí se ho vrátit, jejich žádost bývá ignorována, a navíc dostávají další výzvy k platbě. Zákazníci se tak ocitají v situaci, kdy jim společnost tvrdí, že uzavřeli smlouvu, ačkoli chybí jakékoli písemné potvrzení objednávky (např. e-mailem), které je dle zákona nezbytné.

Před časem se síti Evropských spotřebitelských center podařilo v asi stovce případů dosáhnout mimosoudní dohody, že společnost nebude vymáhat domnělé dlužné částky, avšak po několika měsících byly tytéž osoby opět kontaktovány s výzvou k platbě.

Stander Sp. z o.o. k těmto účelům využívá externí společnosti, které zasílají výhrůžné dopisy o tvrzených dluzích, přičemž v některých případech dokonce hrozí exekucemi. Ve skutečnosti se však exekuce nemůže uskutečnit bez pravomocného soudního rozhodnutí, a doposud není známý případ, kdy by podobní prodejci někoho žalovali.

Není tedy účelné se na evropské spotřebitelské centrum obracet, protože společnost není k mimosoudnímu řešení svolná. Pokud by lidé měli zájem na vymáhání zaplacených částek nebo ukončení zasílání zboží ze strany společnosti Stander, nezbývá než obrátit se na soud.

Většina nabízených produktů spadá do kategorie potravinových doplňků, a tedy pod dohled České zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI). SZPI sice nemůže řešit jednotlivé spory, avšak informace od spotřebitelů o těchto případech pomáhají odhalit rozsah problému a jeho dopad na české spotřebitele.

Spotřebitelé by si proto měli dávat pozor na podezřelé telefonáty a pečlivě zvažovat, zda souhlasí s jakoukoli nabídkou. Měli by pamatovat na to, že telefonická objednávka musí přijít shrnutá e-mailem. Teprve v odpovědi na takový e-mail lze objednávku odsouhlasit a závazně potvrdit. Pokud lidé obdrží nevyžádanou zásilku, kterou si skutečně neobjednali, neměli by ji přebírat.


Text byl zveřejněn v časopisu dTest 03/2025.