Praktické tipy pro spotřebitele na každý den předvánočního období přináší adventní online kalendář Evropského spotřebitelského centra. Najdete ho od 1. do 24. prosince na profilech ESC na sociálních sítích. Každé „okénko“ obsahuje užitečné rady, na co si dávat pozor při online nákupech, jak rozpoznat skryté poplatky či jak postupovat při reklamaci zboží nejen u zahraničních prodejců.
Každý přemýšlí o možnostech, jak dát něco, co je upřímné, jedinečné, má osobní hodnotu a přitom cenově dostupné, a jak neskončit s dárky, které nejsou úplně ideální a chtěné.
Při nákupech online nebo v kamenném obchodě je důležité být informovaní. U online nákupů vždy vybírejte důvěryhodné prodejce. Podvodníci často využívají předvánoční nákupní horečku a lákají spotřebitele na nereálné nabídky. Pokud narazíte na obchod, který neznáte, zkuste si o něm zjistit více – přečtěte si recenze, ověřte kontaktní informace a zjistěte, zda má dobré hodnocení od ostatních zákazníků.
Myslete také na včasné objednání a dodací lhůty. Předvánoční sezóna je pro dopravce velmi náročná a zpoždění jsou běžná. Objednejte dárky s dostatečným předstihem, abyste měli jistotu, že vše dorazí včas. A pokud budete nakupovat na poslední chvíli, ujistěte se, že obchodník garantuje doručení do Vánoc.
V tomto ohledu buďte obezřetní u tzv. dropshippingových e-shopů a nákupních galerií. Mnohdy doručení do Vánoc slibují, ale vzhledem tomu, že zboží zasílaní prodejci především z východní Asie, tomu tak nemusí vždy být, především v posledních týdnech.
Zkušenosti spotřebitelů, kteří se obracejí na spotřebitelské organizace, ukazují, že tyto obchody sice nabízejí nejrůznější druhy zboží za atraktivní ceny, ale místo objednaného produktu kupř. v hodnotě 1500 Kč mnohdy přijde nekvalitní výrobek v hodnotě stokoruny. Podle těchto zprostředkovatelů je potřeba reklamovat u samotných prodejců zpravidla ze zemí mimo Evropskou unii – a to může být velmi komplikované.
Nezapomínejte také na bezpečnost plateb. Platba kreditní kartou může nabídnout vrácení peněz přes banku, pokud se něco pokazí. Podobně tomu je u online platebních systémů. U bankovních převodů naopak je často těžké získat peníze zpět. Při platbě na dobírku je vhodné zkontrolovat obsah balíčku, než zaplatíme.
Dalším důležitým bodem je pozor na tzv. skryté předplatné. Některé nabídky se tváří jako výhodný nákup zboží nebo služby za nízkou cenu, ale ve skutečnosti vás automaticky přihlásí k drahému měsíčnímu předplatnému, které je pak strháváno rovnou z karty nebo přicházejí požadavky na platby. Před každým nákupem si proto důkladně přečtěte podmínky, abyste věděli, co přesně kupujete a jaké případné další poplatky mohou následovat.
A před každým nákupem na dosud neznámém e-shopu nebo profilu na sociální síti čtěte recenze předchozích zákazníků a zjistěte si, kdo je na druhé straně. Pokud takové informace nejsou dostupné, nákup dobře rozvažte.
Text vyšel v časopisu dTest 12/2024.